Limba şi literatura română XI Educaţie online
185 lecții
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Noutăți în creația lui Nichita Stănescu"
N. Dabija „Recital de poezii la o casă de copii”
Imaginea mamei in poezia viereana
Atelier de lectură şi discuţie Mitul etern al Păsării Măiestre (atelierul nr 2)
Spațiul și timpul în lirica lui Mihai Eminescu
Tehnici și strategii de argumentare
Preromantismul și Romantismul, context socio-istoric și particularități
Viziunea obiectivă și subiectivă în evocarea copilăriei. „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă
Mihai Eminescu, nuvela „Cezara” (fragmentul 2)
Romanul „Baltagul”
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Aspecte expresioniste în poezia „Metafora” de Grigore Vieru"
Ion Druță „Pământul, apa și virgulele”
Contopirea arborelui cu eul liric în poezia „Necuvintele” de Nichita Stănescu
Iluminismul românesc – context socio-cultural, particularități. „Tainele inimii” de Mihail Kogălniceanu
Discursul argumentativ:
Motive literare și mărci stilistice specifice. Personajul romantic
Tipologii ale personajului realist. „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă
Mihai Eminescu, nuvela „Cezara” (fragmentul 1)
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Nicolae Labiș „Moartea căprioarei”"
Discursul argumentativ
Limba și literatura română, clasa a XI-a, Structura și semnificația textului pașoptist de inspirație folclorică „Doina iubirii” de Vasile Alecsandri
Teme dominante în opera realistă. „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă
Ereditatea sau educația determină caracterul
Argumentul e o artă. Algoritmul elaborării unei argumentări
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Grigore Vieru – poetul care și asumă drama existențială"
Iluminismul și emanciparea omului prin cultură. Trăsături ale curentului. „Omul Luminilor” de Michel Vovelle
Imaginea de sine și reputația
Genuri și specii literare romantice
Sintaxa frazei
Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face
Un mod sănătos de viață
Limba și literatura română; cl. XI; Afinități estetice expresioniste în creația lui N.Stănescu și G.Vieru
Aspecte expresioniste în poezia „Metafora” de Grigore Vieru
Dimitrie Cantemir. „Descrierea Moldovei” - o enciclopedie a țării
Dosoftei - personalitate umanistă. „Psalmul 46” (fragment)
Realismul: context socio-istoric și particularități. Genuri și specii caracteristice
„Ora de istorie” de Marin Preda (capitolul al VII-lea din vol. „Viața ca o pradă”)
Mihai Volontir, actorul care ştie să joace tăcerea
Dimitrie Cantemir - un savant de reputație europeană
De la pașoptism la junimism. Moralitate, idilism, patriotism în „Amintiri” de Alecu Russo
Influența sistemului de valori ale clasicismului asupra formării tânărului cititor-creator
Sistemul de personaje din poemul „Luceafărul” de Mihai Eminescu
Mesaje scrise: scrisoarea de reclamație
Noutăți în creația lui Nichita Stănescu
Nicolae Labiș „Moartea căprioarei”
Călătoria în universul interior
Reconstituirea epocii istorice în cronica românească
Dimitrie Cantemir. „Descrierea Moldovei” Capitolul I (fragment)
Compoziție de caracterizare a personajului romantic
Emil Loteanu – legenda cinematografiei
Grigore Vieru – poetul care și asumă drama existențială
Miturile – resurse fundamentale ale literaturii
Nicolae Milescu-Spătaru - primul homo universalis în cultura română. Elemente ale umanismului în „Jurnalul de călătorie în China”
Dimitrie Cantemir. „Descrierea Moldovei” Capitolul al XVII-lea (fragment)
Grigore Vieru, poet al valorilor fundamentale
Deșeurile ca resursă de materie primă
Afinități estetice expresioniste în creația lui Nichita Stănescu și Grigore Vieru
Mituri românești relevante. Mitul etnogenezei poporului român
Ideea luptei pentru libertate în romanul alegoric „Istoria ieroglifică” de D. Cantemir
Cupluri corelative: exprimare și punctuație
Cartea – obiect de cultură
Cronica dezastrului ecologic
Limba și literatura română; cl.XI-a;"Tradiționalism și modernism în creația lui Tudor Arghezi"
Generația „ochiului al treilea” – reprezentanți și viziuni moderne
Folclorul – tradiție și inovație în continuitatea literară
Atelier de lectură. Neagoe Basarab - omul Renașterii. „Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie”
Brandul personal și reputația. Curriculum Vitae
„Copacul darnic” după Shell Silvestrighn
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Lecție de consolidare a curentului modernist"
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Orientarea omului spre divinitate în Psalmi. (Ps.2)"
Limba și literatura română; cl.XI-a;"Arhaism și modernism în creația lui Tudor Arghezi"
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Generația „ochiului al treilea” "
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Postmodernismul – o expresie a noii sensibilități"
N Dabija „Pașii lui Orfeu”
M. Volontir, actorul care a jucat tăcerea
Un distins bas-bariton și regizor de operă
Drama „Meșterul Manole” de Lucian Blaga sau definiția absolută a frumosului
Meșterul Manole. Destinul dramatic al omului de creație
Orientări expresioniste în creația poetului Lucian Blaga
Limba și literatura română; cl.XI-a; "Orientarea omului spre divinitate în Psalmii arghezieni (Psalmul II)"
Orientarea omului spre divinitate în Psalmii arghezieni (Psalmul II)
Postmodernismul – o expresie a noii sensibilități
Caracterul simbolic al personajelor din miturile poetice ale lui Gh. Asachi „Traian și Dochia” și V. Alecsandri „Dragoș”
Atelier de lectură. Curente culturale și literare: noțiuni, caracterizare generală
Autori reprezentativi ai realismului în literatura română și operele lor
Poezia în proză „Mama” de I. Vatamanu
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga Ars poetica blagiană
O simbioză între tradiționalism și modernism în creația lui Tudor Arghezi
Atelier de scriere. Eseu structurat: „Dragostea și creația – sensuri ce spiritualizează existența umană”
Principii ale clasicismului
Atelier de discuție: Idealurile etice universale exprimate în fabule. „Boul și Vițelul” de Gr. Alexandrescu
Poezia „Pentru ea” de G. Vieru
Expresionismul – privire generală asupra curentului
Literatul ca Om al Luminilor: Gheorghe Asachi. „Momița la bal masche”
Teme, idei și motive în poemul „Luceafărul” de Mihai Eminescu. Aspirația spre absolut - motiv central
Poezia „Iartă-mă” de G. Vieru
Lecție de consolidare a curentului modernist
Ion Budai-Deleanu – iluminist de formație europeană. „Țiganiada”: compoziție, subiect, perspectiva narativă
Teme dominante în fabule. „Copacul și Dovleacul”
Comunicarea online. Avantaje, dezavantaje
Idealul educațional clasic promovat în farsa lui Constantin Stamati „Neneaca, cuconașul ei și dascălul”
Mitul dragostei între vis și realitate. Continuitate și integritate în literatura română. Balada populară „Monastirea Argeșului”
Ion Druță. Romanul „Frunze de dor”. Rusanda și Gheorghe (fragmentul 4)
Factura iluministă a poemului „Țiganiada” de Ion Budai-Deleanu
Genuri și specii literare în poemul „Luceafărul” de Mihai Eminescu. Limbajul artistic
Ion Druță. Romanul „Frunze de dor”. Gheorghe Doinaru (fragmentul 3)
Clasicismul. Contextul socio-istoric al clasicismului
Geneza poemului „Luceafărul” de Mihai Eminescu. Aspirația spre absolut
Ion Druță. Romanul „Frunze de dor”. Domnica și Rusanda (fragmentul 2)
Sentimentul demnității naționale
„Neneaca, cuconașul ei și dascălul” de C. Stamati. Lectură interpretativă
Ion Druță. Romanul „Frunze de dor” (fragmentul 1)
Pronunțarea corectă a împrumuturilor. Elemente de ortoepie
„Neneaca, cuconașul ei și dascălul” de C. Stamati. Caracterizare de personaj
Relația părinți – copii
Ortografia împrumuturilor: legarea/ nelegarea cu cratimă a articolului hotărât și a desinențelor
Valorificarea mitului popular: remitizare, rescriere și demitizare
Grigore Vieru, „Legământ”. Lectura și explorarea textului
Semnificația mitului transhumanței în balada populară „Miorița”
Scrierea metaliterară. Portretul literar. Poezia „Meșterul” de N. Labiș
Călătoriile – un hobby universal
Cititorul autodidact și lectura fără frontiere în balada populară „Monastirea Argeșului”
Umanismul. Context socio-istoric și particularități
Umanismul patriotic al marilor cronicari.
Elemente umaniste în istoriografia românească. Personalități și texte reprezentative
Dimitrie Cantemir - personalitate notorie, savant cu renume universal
Curentul literar. Particularitățile genului și ale speciilor
Atelier de discuție: Noutatea viziunii asupra condiției omului în umanism
Elemente de sintaxă. Contragerea și expansiunea
Cuvântul și contextul. Formarea cuvintelor cu afixe și elemente de compunere neologice
Contribuţia scriitorilor la constituirea limbii române literare
Constituirea expresiilor frazeologice
Vizionarism, genialitate, cosmicitate. Romantismul lui Novalis
Vizionarism, genialitate, cosmicitate în „Floare albastră” de Mihai Eminescu
Motive romantice în opera literară „Floare albastră” de Mihai Eminescu
Atelier de scriere: Comentariul poetic al operei literare „Și dacă...” de Mihai Eminescu