Limba şi literatura română X Educaţie online
188 lecții
Poezia de formă fixă. Sonetul trăsături definitorii. „Sonetul zorilor de zi ”de I.Hadîrcă
Stratul sonor intonational ritmic al poeziei. ”Decor” de G. Bacovia
Stilurile funcţionale ale limbii române. Stilul ştiinţific
Romanul. Tipologie. Prezentare generală
Speciile genului dramatic: comedia. Particularitățile comediei
Comportamentul verbal corect în diferite situații de comunicare
Locuri memorabile. Mănăstirea Putna – sufletul neamului nostru
Pacea în familie
Lirica populara. Doina. Cantecul popular. ”Doina” de V Alexandri
Stilurile funcționale ale limbii române. Stilul publicistic
Romanul obiectiv. Polifonia destinelor în romanul obiectiv
Genul dramatic. Caracteristici definitorii. Inventarul lexematic. Actualizare
Atelier de scriere: „La teatru...” (utilizarea termenilor din inventarul lexematic)
Locuri memorabile. Mănăstirea Curtea de Argeș
Voluntariatul schimbă vieți. Incursiune în istoric
Genul liric, Particularitati definitorii. Speciile genului liric
Stilurile funcționale ale limbii române. Stilul oficial-administrativ
Proza cultă: schița.
Doricul, ionicul, corinticul. Prezentare
LECTURA între necesitate și plăcere
De la modul sănătos de
Voi face totul ca să-i ajut. Lectura și explorarea textului
Elemente de structura a textului poetic. Tema. Motiv. Laitmotiv. ”Decor” de G. Bacovia
Abaterea de la norma literară. Anacolutul
Povestirea. Trăsături specifice
Dezbaterea argumentată a unei probleme: „Opera literară – scenariu – regie – film”
Ion Luca Caragiale. Schița „Bacalaureat”
Elemente de prozodie rimă,ritm, strofă, vers alb „Chipul tău, mamă” de Gr. Vieru
Balada „Miorița”. Lectură și vocabular
Nuvela. Tipuri de nuvele
Atelier de discuție: „Lumea e un teatru, iar noi suntem actorii”
Cele mai frumoase biblioteci din lume
Ioan Slavici „Moara cu noroc” 1
Motivele baladei ,,Miorița”. Structura
Atelier de scriere I: „Semnele” lumii
Atelier de discuție: „Lectura. Între necesitate și plăcere”
„Tot mai înveți, maică?” de George Călinescu
Ioan Slavici „Moara cu noroc” 2
Caracterul latin al limbii române
Textul epic și arta cinematografică. Prezentare generală
Atelier de creație: „Oameni și destine”. Reproducerea tipului uman, poveștii unei vieți în baza fotografiei propuse
Vasile Romanciuc „Tu ești stăpâna lumii”
Poezia de formă fixă.Rondelul trăsături definitorii. „Rondelul rozelor ce mor” de A.Macedonski
Balada „Miorița”. Realizare artistică
Epica populară: specii, teme dominante
Ascultarea activă și empatică într-o dezbatere
Oamenii de lângă noi. Modele demne de urmat
Poezia de formă fixă. Gazelul - trăsături definitorii. „Gazel” de M. Eminescu
Balada „Miorița”. Personajele
Comentarea unui fragment de text epic. Semnificația motivului literar al drumului inițiatic
Tipuri și caractere umane în „O scrisoare pierdută”. Personaje - simboluri
Mihai Eminescu – poetul ce-a creat mitul dragostei
Definirea situației de conflict
Poezia de formă fixă. Glossa - jocul formei și al semnificației. „Glossă ” de M. Eminescu
Basmul popular și basmul cult
Dramatismul. Personajul dramatic. Specificul caracterizării
Generații și interese.
Legătura prin subordonare
Scrierea metaliterară. Comentarea unei secvențe de text poetic: ”Pe lângă Plopii fără soț” de M.Eminescu
Limba și literatura română; cl.IX-a; "Punctuaţia propoziţiilor coordonate"
Limba și literatura română; cl.X-a; "Eul liric. Mărci ale eului liric. „Noapte” de M. Isanos"
Limba și literatura română; cl.IX-a; "Sintaxa frazei. Punctuaţia"
Limba și literatura română; cl.IX-a; "Punctuaţia propoziţiilor subordonate"
Limba și literatura română; cl.X-a; "Elegia. „Pe lângă plopii fără soț”de M Eminescu"
Limba și literatura română; cl.X-a; "Motive dominante. „Colind”de A. Suceveanu"
Limba și literatura română; cl.X-a; "Mesajul operei lirice „Colind” de A Suceveanu"
Legătura prin coordonare
Stilistica părților de vorbire „Chipul tău , mamă” de Grigore Vieru
Atelier de discuție II: „Limba nu este un atribut al puterii, este puterea însăși” (R. Barthes)
Atelier de lectură și scriere: „Atemporalitatea operelor carageliene”
Sinonimia contextuală în creația artistică
Genul liric Particularitati definitorii Speciile genului liric
Atelier de scriere. Redactarea unei compoziții raționament în baza unei aserțiuni
Atelier de discuție I: „Limba nu este un atribut al puterii, este puterea însăși” (R. Barthes)
Atelier de interpretare a faptelor de limbă. Comicul de limbaj
Caracterizarea personajului literar. Algoritmizare
Meditația „La steaua” de M. Eminescu-specie a genului liric
Calitatea și coerența mesajului scris „Variantă posibilă” de V Romanciuc
Simbolurile naționale
Specificul scrierii diferitor tipuri de texte (II)
Romanul psihologic. Particularități distincte
Lectura hermeneutică a poeziei . „Variantă posibilă” de V. Romanciuc
Genuri literare.
Specificul scrierii diferitor tipuri de texte (I)
Principiile punctuației: intonațional, logico-semantic, formal-gramatical
Sintaxa frazei. Punctuaţia
Elemente de structură și
Scrierea funcțională. Cerere, aviz, anunț
Personajul literar – portavoce a autorului sau a lectorului?
Atelier de scriere: "Lucrurile lumii îmi fac semne Și-n lumina semnelor se-ascund" (Șt.A. Doinaș)
Textul de graniță – spațiu de evaluare a propriului eu. Eseul literar
Modalități de caracterizare a personajului literar dramatic
„Eu” văzut de la o parte(lecția 2) (LECȚIA 2))
Stilurile funcționale ale limbii. Prezentare generală
Etapele de elaborare a eseului. („Cărțile pe care le-am scris, citindu-le...”)
Punctuaţia propoziţiilor coordonate
„Eu” văzut de la o parte(lecția 1) (LECȚIA 1))
Speciile genului dramatic: drama, drama istorică
„Obiectul romanului este omul ca ființă morală”. Perspective narative și tipuri de personaje în roman
Punctele de reper ale romanului. Negocieri de sens și semnificații
Oamenii de lângă noi
Punctuaţia propoziţiilor subordonate
Motive dominante. „Colind”de A. Suceveanu
Jurnalul. Când un jurnal (personal) devine literatură?
Lucian Blaga. „Hronicul și cântecul vârstelor”
Mesajul operei lirice „Colind” de A Suceveanu
Interacțiunea comunicativă. Dialogul. Replica
Autoportret. Portretul fizic și moral al persoanei
Eul liric. Mărci ale eului liric. „Noapte” de M. Isanos
Elemente ale tragicului în drama contemporană
Licențele poetice în cazul acordului
Elegia. „Pe lângă plopii fără soț” de M Eminescu
Dramatismul. Modalități artistice de creare a dramatismului în roman
Ascultarea activă și empatică într-o dezbatere (II)
Compoziția textului dramatic: acțiune, conflict, didascalii
Acordul în limba română. Cazuri dificile de acord
Calitatea mesajului scris: coerența și coeziunea
Romanul istoric. De la nuvelă la roman. Interferența elementelor reale și ficționale în romanul istoric
Elemente de stilistică a părților de vorbire
Atelier de lectură și discuție II: „Catastrofa” apriorică a destinelor umane prinse în vâltoarea sincopelor istorice
Atelier de lectură și discuție I: „Catastrofa” apriorică a destinelor umane prinse în vâltoarea sincopelor istorice
Tipuri de naratori. Perspective narative. Instanțe narative
Tipologii de personaje în opera literară
Textul literar
Surse lexicografice
Subiectul și structura lui: acțiunea, sistemul de personaje, cronotopul
Statutul de vorbitor cult al limbii române
Relații logico-semantice
Norme ortoepice și ortografice. Unele modificări normative stipulate în DOOM 2
Momentele acțiunii și moduri de expunere în opera epică
Modalități/procedee de caracterizare a personajului literar
Literatura – formă de cunoaștere și artă a cuvântului
Limbajul textului literar. Unele aspecte ale expresivității textului literar
Formarea cititorului – receptor al literaturii
Etapele de elaborare a textului scris. Actualizare
Dimensiunea culturală și socială a literaturii
Comunicarea orală.
Atelier de lectură: „Pagini de aur din creația lui Sadoveanu”
Adevărul științific despre limba română, cultură și identitate națională